planets-life-1

برای آنهایی که ممکن است از معادله دریک چیزی ندانند، بگوییم که معادله‌ای است که از آن به منظور برآورد تعداد تمدن‌های فرا زمینی قابل تشخیص در جهان استفاده می‌شود.

اما مشکل این معادله این است که پاسخی برای ما ندارد و تنها احتمال درستی این نظریه را در صورت وجود فاکتورهای درست نشان می‌دهد. فاکتورهایی که تنها فرضی هستند، پس طبق این معادله احتمال یافتن سیاره‌هایی با قابلیت زندگی ممکن نیست، بلکه بهتر است در ابتدا پارامترهای زندگی روی زمین را تعیین کنیم و سپس ببینیم که کدام سیاره این پارامترها را داراست.

موارد لازم برای بررسی کاملا مشخص است. ما به آب نیاز داریم، آبی که حلال بوده و باعث واکنش‌های شیمیایی می‌شود و علت واکنش‌های سوخت و سازی مهم است. مورد دیگر انرژی است. چیزی که برای بقا و تولید نیاز داریم. انواع مختلف آن مثل انرژی نور (از نور خورشید و اتمسفر) یا انرژی شیمیایی (از واکنش‌های شیمیایی) که برای زندگی مورد نیازند. مساله دیگر نیاز به مواد مغذی است. سیاره‌ای که چرخه آب و امکان زندگی در جو آن وجود داشته باشد و فعالیت‌های آتشفشانی‌اش باعث تولید و چرخش مواد مغذی شود، می‌تواند یک سیاره قابل سکونت باشد، اما چقدر احتمال دارد که سیاره‌ای یافت شود که تمام این مشخصات را برای زندگی داشته باشد؟ بالاخره ممکن است یک یا دو سیاره با قابلیت‌های لازم در این جهان بی پایان باشند که بتوان روی آنها زندگی کرد؟

پاسخ جالب‌تر و شگفت‌آورتر از آنی است که فکرش را می‌کنید؛ در همین کهکشان خودمان فقط 60 میلیارد سیاره وجود دارد که می‌توانند شرایط لازم برای زندگی را داشته باشند.

بله سیاره ما آنقدرها هم که فکر می‌کنیم منحصر بفرد نیست. دانشمندان کشف کرده‌اند که در کهکشان راه شیری فقط 60 میلیارد سیاره وجود دارد که در منطقه قابل سکونت قرار می‌گیرند. این منطقه جایی است که یک سیاره به اندازه‌ای گرم باشد که بتواند آب را بدون تبدیل به گاز به صورت مایع روی سطح خود نگه دارد. سیاره این چنینی باید نزدیک یک ستاره قرار بگیرد یا اینکه پوشش ابری لازم را برای نگه داشتن رطوبت داشته باشد. در این صورت و با وجود صدها میلیارد ستاره در کهکشان راه شیری، می‌توان حدس زد که سیاره‌های زیادی برای سکونت وجود دارند.

با این حال امکان تعیین تعداد دقیق این سیاره‌ها در کل جهان‌ وجود ندارد و فعلا پیدا کردن تعداد آنها در همین کهکشان راه شیری هم تماما ممکن نیست.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: